PIAȚA OCUPAȚIILOR = REPERE PRACTICE

Publicat în categoria : Informări

De-a lungul tranziției de la economia centralizată la cea de piață, și în cursul ultimilor ani în care România a experimentat contractarea și creșterea economică, piața muncii a cunoscut reforme succesive și schimbări structurale. Aceste aspecte s-au reflectat în schimbări importante la nivelul structurii ocupaționale, a modalităților de organizare a muncii și în modificări în conținutul și natura ocupațiilor.
Pentru a oferi un cadru de referință unitar s-a elaborat un nomenclator al ocupațiilor din România, actualizat periodic în raport cu noile profesii solicitate de piața muncii, care oferă o prezentare destul de detaliată a ocupațiilor existente în prezent pe piața muncii.

Investigarea pieței muncii
Investigarea pieței forței de muncă se desfășoară în funcție de poziția pe care te afli, respectiv angajat interesat să-și schimbe locul de muncă sau persoană inactivă sau persoană disponibilizată și aflată în căutarea unui loc de muncă.
În situația în care ești șomer trebuie în primul rând să înțelegi că șomajul este un fenomen social, deci nu trebuie să te devalorizezi ci să-ți păstrezi demnitatea și încrederea în tine însuți. Trebuie de asemenea să fii conștient de faptul că este absolut normal ca această situație să-ți provoace o criză existențială, care parcurge patru etape:
• Faza de șoc în care ești incapabil să accepți realitatea și apare sentimentul de furie, neputință, anxietate, confuzie, depresie și panică.
• Faza de retragere defensivă în care te agăți cu disperare de trecut încercând să-ți creezi un echilibru privind imaginea ta ca persoană, iar gândirea devine rigidă refuzând să ia în seamă vreo schimbare de obiective, valori și stil de viață.
• Faza de recunoaștere în care accepți situația și începi să-ți reorganizezi gândurile și atitudinile pentru că înțelegi că lucrurile nu revin de la sine la starea inițială.
• Faza de adaptare și schimbare în care începi să-ți explorezi resursele interne, să investighezi posibilitățile externe și să te reorganizezi, să planifici raportându-te la noile realități.
În această ultimă fază de obicei se conturează și acțiunea de investigare a pieței forței de muncă, acțiune ce trebuie să includă:
• Informarea susținută asupra pieței de muncă, care se realizează astfel:
• Urmărind metodic:
– Rubricile de mica publicitate cu oferte de muncă, din ziare locale, regionale sau naționale (în funcție de disponibilitatea de a-ți schimba domiciliul)
– Paginile web ale firmelor de interes sau paginile web de job-uri
– Articolele despre firmele aflate într-un proces de extindere, ce pot fi interesate să facă noi angajări
– Rubricile de deces, astfel încât să reții postul vacant
– Anunțurile privind organizarea târgurilor de muncă
• Contactând asociațiile sau societățile profesionale din domeniul tău sau apropiat acestuia
• Activând sistemul de relații (prieteni, rude, colegi) care îti pot oferi o recomandare
• Adresându-te Agenției Naționale de Ocuparea Forței de Muncă sau altor agenții de recrutare și selecție de personal
– Întocmirea evidenței locurilor de muncă vizate implică:
• Notarea într-o agendă, în ordine cronologică, detaliind sursa (publicație, web, prieten, etc.) posturile de muncă la care ai aplicat, modul de abordare: directă, prin poștă, prin email și documentele trimise: CV, scrisoare de intenție
• Notarea într-o agendă a numelor firmelor care prezintă interes cu date de contact și eventual structura ierarhică în raport cu compatibilitatea acestora cu pregătirea, experiența, competențele, aptitudinile, personalitatea ta.
– Abordarea organizațiilor identificate ca potențiali angajatori care se realizează prin:
• expedierea variantelor de scrisoare de motivație și de curriculum vitae corespunzătoare posturilor și firmelor vizate și în ordinea ierarhică a preferințelor
• păstrarea agendei cu detalii la îndemână pentru a fi pregătit să discuți dacă eșți abordat telefonic și pentru a-ți nota inclusiv numele interlocutorului, data și ora la care ești programat la interviu, documente necesare pentru interviu, mod de derulare a interviului.

Elaborarea instrumentelor personale de marketing
Instrumentele de marketing personal reprezentate de CV și scrisoarea de intenție sunt elemente absolut necesare în procesul de investigare a pieței muncii pentru angajare.
Curriculum vitae este instrumentul redactat în format scrisă ce ne oglindește viața profesională. Reprezentarea experienței noastre profesionale prin CV trebuie să se realizeze la un nivel compatibil cu postul de muncă vizat, adică nu trebuie să te prezinte nici ca un candidat subcalificat nici supracalificat.
Curriculum vitae trebuie să aibă următoarele caracteristici:
• să conțină date exacte și verificabile;
• să se bazeze pe un vocabular: variat, optimist, acțional, valoric, precis, adaptat
• să se redacteze tehnic pe calculator, pe coli albe de A4, de minim 80gr./mp, neliniate, pe o singură față a colii, într-un chenar imaginar cu 2,5 cm pe stânga și 2 cm dreapta, cu font lizibil și sobru, de 10-12 puncte, cu spațiere de 1-1,5 între rânduri și 2 spații între rubrici, fraze încadrate echilibrat stânga-dreapta.
Curriculum vitae se va prezenta angajatorului într-un plic alb sau într-o mapă transparentă, de aceeași mărime, filele fiind capsate între ele și prinse cu agrafă de scrisoarea de intenție.
Se recomandă revizuirea CV-ului de cel puțin 2 ori pe an și se actualizează ori de câte ori este nevoie.
Un curriculum vitae poate fi întocmit în formă temporală: cronologică și anticronologică și în formă tematică.
Curriculum vitae temporal formă cronologică se recomandă pentru candidații avantajați de evoluția pe care au avut-o în timp sub aspect profesional, nu de poziția actuală,
Curriculum vitae temporal anticronologic se recomandă candidaților pe care îi avantajează ultimul post deținut.
Curriculum vitae tematic este recomandabil candidaților care nu au continuitate de conținut atât între studii și experiență, sau între experiență și obiectiv.
În prezent se utilizează foarte des în practică modelul de CV european.

10 Sfaturi pentru un CV reușit.
1. Simplitatea. Un CV este prima și probabil ultima șansă de a-ți asigura un interviu. De aceea este extrem de important ca CV-ul să funcționeze în favoarea ta și nu invers. Folosește-l ca să atragi atenția asupra puterii tale de muncă, asupra realizărilor tale, și asupra cunoștințelor tehnice.
2. Realizările trebuie să ocupe un loc important. Este foarte bine să folosești o serie de verbe active, precum: am realizat, am planificat, am organizat, am fost răspunzător pentru, am condus, etc. Nu este indicat să folosești tot felul de semne pentru organizarea ideilor, un CV poate fi mai ușor citit dacă este scris cursiv.
3. Cronologia inversă. În momentul în care începi să completezi experiența, trebuie să începi cu ultimul loc de muncă și apoi să continui în aceeași ordine cronologică inversă cu următoarele, neuitând să menționezi numele angajatorului, data de început și sfârșit a jobului, titlul jobului și o mică descriere a acestuia, plus realizările tale. Dacă iți cauți pentru prima oara un job, atunci completează orice experiență relevantă, plătită sau nu.
4. Sinceritatea. Dacă minți intr-un CV, nu numai ca nu iți faci nici un bine, dar în același timp îl faci și pe posibilul angajator să își piardă timpul fără un rost. Să adaugi 6 luni în plus, experiență la un job, poate părea o idee bună, dar dacă informația este verificată, fii convins că ai scăpat de job. Dar nu te vinde nici prea ieftin! Dacă ești de părere ca cele trei veri pe care le-ai petrecut in Franța, lucrând ca voluntar, te-au ajutat să cunoști țara și cultura ei, atunci spune-o!
5. Aptitudini IT. Trebuie să notezi absolut tot ceea ce știi să faci in domeniul calculatoarelor: cunoștințe hardware, software, limbaje de programare, baze de date, etc. Nu menționa și lucruri pe care nu le-ai mai făcut de mult, sau mai rău, nu le-ai făcut niciodată; dacă la interviu ești întrebat despre aceea operație, vei părea ridicol, neștiind ce să răspunzi.
6. Educația. Acordă o atenție la fel de mare si realizărilor tale din timpul facultății; atenție: acest lucru nu mai este relevant și în cazul în care lucrezi in domeniul respectiv de mai mult de doi ani.
7. Organizarea CV-ului. Nu iți înghesui CV-ul și nu îl păstra de doar o pagina. Dacă e de 3 pagini nu e nici o problemă atâta timp cât conținutul este aerisit și relevant pentru jobul la care tu ai aplicat.
8. Greșelile gramaticale. Nici un angajator nu va căuta o persoană care nici măcar nu s-a deranjat să își corecteze propriile greșeli. Printează-l și citește-l după aproximativ 2 zile pentru a detecta eventuale greșeli de gramaticale sau de tehnoredactare.
9. Două perechi de ochi. După ce l-ai verificat chiar tu, mai roagă pe cineva să iți citească CV-ul pentru că ochiul încă neobișnuit cu acest material, poate detecta cu ușurință greșelile. Nu încerca să îți completezi CV-ul dintr-o singură dată, întotdeauna întoarce-te la el si mai verifică-l după câteva zile.
10. Referințe. Verifică-ți referințele înainte de a te folosi de numele lor. Nu e nimic mai rău decât să folosești numele unei persoane care fie s-a mutat, fie are ceva împotriva ta.

Scrisoarea de intenție este un instrument adițional CV-ului, având rolul de a-l scoate în evidență și de a-l justifica în vederea obținerii unui interviu. Aceasta se întocmește în mod personalizat ca urmare a unui anunț de ofertă de locuri de muncă.
Scrisoarea de intenție (sau motivație) impune anumite exigențe de stil și redactare, astfel:
• frazele sunt scurte și conțin un vocabular sobru.
• este realizată în format tehnic la calculator, pe hârtie A4 de minim 80 gr, cu font lizibil și sobru, de 10-12 puncte, pe o singură față a colii, în limitele a 10-15 rânduri, într-un chenar imaginar cu margine de 2,5 cm stânga și 2 cm dreapta, cu distanța d 1-1,5 spații între rânduri și 2 spații între rubrici.
• este adresată, concisă, personalizată, datată, semnată și se folosește numai în original.

Dacă dorești sprijin în completarea CV-ului personal, astfel încât să scoți în evidență competențele, interesele și abilitățile tale, contactează-ne. Te vom ajuta GRATUIT să scoți în evidență aspecte importante despre tine pe care le-ai uitat sau le minimalizezi considerându-le obișnuite.