INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ = factor favorizant al succesului profesional

Publicat în categoria : Informări

Noțiunea de inteligență emoțională a apărut în anul 1985 de la constatarea faptului că, există o categorie de persoane care, deși au un IQ mai redus, posedă o abilitate deosebită de a înțelege și a stabili relații cu oamenii, ce se concretizează în obținerea unor rezultate deosebite în viața practică de zi cu zi.

Plecând de la aceste constatări s-a apreciat ca inteligența emoțională implică:

  • Abilitatea de a percepe cât mai corect emoțiile și de a le exprima;
  • Abilitatea de a accede la, sau de a genera, sentimente atunci când ele facilitează gândirea;
  • Abilitatea de a cunoaște și înțelege emoțiile și de a le utiliza pentru a promova dezvoltarea emoțională și intelectuală;

Aspectele principale ale inteligenței emoționale le putem detalia pe componente, astfel:

Aspectul intrapersonal al inteligenței emoționale:

  • Conștientizarea propriilor emoții – abilitatea de a recunoaște propriile emoții
  • Optimism și asertivitate – abilitatea de a apăra lucrurile pozitive și disponibilitatea de exprimare a gândurilor, credințelor, sentimentelor
  • Respect, considerație pentru propria persoană – abilitatea de a respecta și accepta ceea ce avem bun noi înșine
  • Autorealizare – abilitatea de a utiliza propriile capacități potențiale, capacitatea de a ne fixa scopuri semnificative
  • Independența – abilitatea de a ne direcționa și controla singuri propriile gânduri și acțiuni, capacitatea de a fi liberi de dependențe emoționale

Aspectul interpersonal al inteligenței emoționale:

  • Empatie – abilitatea de a înțelege și a aprecia sentimentele celorlalți
  • Relații interpersonale – abilitatea de a stabili și menține relații pozitive, acestea caracterizându-se prin intimitate, oferire și primire de afecțiune
  • Responsabilitate socială – abilitatea de a participa constructiv la activitatea grupului social căruia îi aparținem sau pe care l-am format

Adaptabilitate

  • Rezolvarea problemelor – abilitatea de a conștientiza problemele, de a le defini pentru genera și aplica potențiale soluții
  • Testarea realității – abilitatea de a stabili, a evalua corespondențele între ceea ce înseamnă o experiență și obiectivele existente
  • Flexibilitate – abilitatea de ajustare a gândurilor, emoțiilor și a comportamentului pentru a schimba o anumită situație

Controlul stresului

  • Toleranța la stres – abilitatea de a ne împotrivi în mod activ și pozitiv situațiilor stresante
  • Controlul impulsurilor – abilitatea de a rezista impulsivității sau de a amâna impulsurile care determina acțiuni pripite

Dispoziția generală

  • Mulțumire – abilitatea de a te simți satisfăcut de propria viață, de a te distra singur sau cu ceilalți, de a te simți bine
  • Optimism – abilitatea de a vedea partea pozitivă a vieții, de a menține această atitudine chiar și în fata adversităților

Important de precizat este faptul ca componentele inteligenței emoționale, în marea lor parte, pot fi învățate prin exerciții și educație.