Consultanță pentru dezvoltarea unei afaceri

Publicat în categoria : Informări

Consultanță accesare fonduri nerambursabile

Asociația Valori Dobrogene prin experții săi, asigură în cadrul proiectului, consultanță gratuită pentru persoanele înscrise în proiect, privind modul de dezvoltare a unei afaceri și accesare fonduri nerambursabile.
Pentru a beneficia GRATUIT de consultanță în afaceri (inclusiv pentru înființare firme, PFA-uri, etc.) și consultanță în accesare fonduri nerambursabile (cum ar spre exemplu Programul START-UP NATION 2019, etc.) trebuie să îndeplinești următoarele condiții obligatorii:
1) să fii o persoană inactivă (fără loc de muncă) sau șomer, din mediul rural (sate și comune) sau din mediul urban (de la oraș), indiferent de etnie;
2) să ai adresa de domiciliu din cartea de identitate în oricare localitate din județele Tulcea, Galați, Constanța, Brăila;
3) să-ți exprimi interesul și să te înscrii în proiectul nostru pentru evidență, conform procedurii standard;
4) să participi la discuții cu experții noștri și să parcurgi pas cu pas etapele necesare dezvoltării unei afaceri pe cont propriu, dacă vei constata, bineînțeles, că-ți dorești acest lucru.


Fonduri nerambursabile dedicate înființării și dezvoltării IMM-urilor

Publicat în categoria : Finanțări

Succesul unei activități antreprenoriale are la bază omul, ideea și resursele disponibile, cu condiția ca aceste elemente să se completeze și să se susțină reciproc pe parcursul activității antreprenoriale. Resursele necesare oricărei activități antreprenoriale se clasifică în: resurse umane, resurse tehnologice și materiale, resurse de timp și resurse financiare. Resursele financiare condiționează într-un procent semnificativ crearea și susținerea celorlalte categorii enumerate. Din acest motiv, un antreprenor ce-și dorește o evoluție ascendentă a propriei afaceri, nu va ignora deschiderea către una dintre cele mai importante oportunități financiare pe care o are la îndemână, care necesită într-o primă etapă alocarea unor resurse de timp, dar care în schimb îi poate oferi o direcție sigură de acțiune, de susținere a dezvoltării afacerii sale. Această oportunitate este reprezentată de fondurile nerambursabile.

Fonduri nerambursabile naționale dedicate dezvoltării IMM-urilor

Sursele nerambursabile de finanțare din fonduri naționale mai sunt cunoscute pe domeniul de specialitate ca și fonduri guvernamentale și sunt acordate prin programe de încurajare şi de stimulare a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în sectoare prioritare, fiind implementate de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA), prin Direcția de Antreprenoriat și Programe pentru IMM (DAPIMM) și Agențiile pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului (AIMMAIPE), în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 23/2017 privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Caracteristicile comune ale acestor programe sunt:

  • sesiunile de depunere a cererilor de finanțare se deschid anual și se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare, simultan;
  • sumele puse la dispoziția programelor sunt asigurate din Bugetul de Stat;
  • valoarea nerambursabilă ce poate fi acordată unui proiect este relativ mai redusă comparativ cu sursele europene nerambursabile de finanțare;
  • accesarea sumelor potențiale se realizează cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis, prevăzute de Regulamentul CE nr. 1.407/2013 privind aplicarea art.107 şi 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene a ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L352/24.12.2013;

Ajutorul de minimis reprezintă ajutorul financiar acordat unei întreprinderi într-o perioadă de trei ani fiscali consecutivi care nu depășesc 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activeazã în sectorul transportului rutier.

accesarea lor se poate realiza de către:

  • întreprinderile înregistrate conform Legii nr.31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei sau în baza Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr.6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanti în afaceri, cu modificările şi completările ulterioare;

Aceste întreprinderi trebuie să îndeplinească în principal următoarele caracteristici:

  • să se încadreze în categoria IMM-urilor, așa cum sunt acestea definite conform prevederilor art. 2 şi ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (au până la 249 de angajaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro sau deţin active totale de până la 43 milioane euro, echivalent în lei).
  • să fie autonome, legate, partenere sau întreprinderi unice
  • să dețină capital social integral privat;
  • să fie înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului, cu sediul social/punctul de lucru pe teritoriul României;
  • să solicite finanțare pe un cod CAEN eligibil în cadrul Programului
  • să fie înființate de către persoane fizice;
  • să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
  • să nu fi depăşit plafonul de minimis de 200.000 euro.

Programele naționale din această categorie, ce au fost deschise și accesate în ultimii ani sunt:

  • Programul naţional multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii. Obiectivul principal al programului îl constituie stimularea şi sprijinirea demarării şi dezvoltării structurilor economice private înfiinţate de către femei, promovarea unui sistem de informare şi instruire, care să faciliteze mobilitatea femeilor pe piaţa forţei de muncă şi dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale acestora în scopul implicării lor în structuri economice private, în contextul problemelor legate de menţinerea echilibrului dintre obligaţiile familiale şi cele profesionale şi al prejudecăţilor existente la nivel local.
  • Programul naţional multianual de microindustrializare. Obiectivul programului naţional multianual de microindustrializare îl constituie susţinerea investiţiilor în sectoarele economice prioritare stabilite prin prezenta procedură, creşterea volumului de activitate şi a competitivităţii IMM-urilor din aceste sectoare.
  • Programului naţional multianual pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului. Programul urmăreşte, prin organizarea unui târg naţional pentru artizanat şi meşteşuguri, susţinerea micilor meşteşugari în promovarea produselor proprii şi conservarea şi stimularea promovării mai largi a tradiţiilor autohtone.
  • Programul UNCTAD/EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. Programul urmărește susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, crearea de noi locuri de muncă, creşterea numărului de întreprinderi mici şi mijlocii capabile să facă faţă competiţiei şi forţelor concurenţiale în condiţiile globalizării pieţelor.
  • Programul de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă. Obiectivul îl constituie sprijinirea operatorilor economici, societăţi şi societăţi cooperative, prin facilitarea accesului la finanţare, în scopul îmbunătăţirii performanţelor economice şi tehnice ale acestora, urmărind adaptarea la cerinţele determinate de statutul României ca stat membru al Uniunii Europene, prin creşterea nivelului de competitivitate, crearea şi menţinerea locurilor de muncă, sporirea protecţiei consumatorilor şi securităţii alimentare.
  • Programul Start –up Nation. Obiectivul principal al programului îl constituie stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii și îmbunătăţirea performanţelor economice ale acestora, cu prioritate în zonele geografice mai puțin dezvoltate economic, în care densitatea IMM-urilor este redusă comparativ cu media europeană, crearea de noi locuri de muncă, inserția pe piața muncii a persoanelor defavorizate, șomerilor și absolvenților.

Obținerea resurselor financiare prin intermediul acestor programe solicită:

  • parcurgerea și înțelegerea criteriilor și condițiilor de accesare prin parcurgerea cu responsabilitate a documentelor elaborate de autoritatea de management a programului;
  • studierea condițiilor de eligibilitate și verificarea conformității propriei afaceri la aceste condiții;
  • stabilirea capacității de respectare a reglementărilor din perioada de accesare, implementare și sustenabilitate, cu accent pe evaluarea realistă a capacității de asigurare a surselor de cofinanțare acolo unde este cazul;
  • întocmirea documentației tehnice necesare a fi depuse în termenul stabilit și forma solicitată de autoritate;

Fonduri nerambursabile naționale dedicate dezvoltării IMM-urilor

Sursele de finanțare nerambursabile din fonduri europene sunt instrumente financiare acordate de Uniunea Europeană din cadrul unor fonduri speciale: Fondul de coeziune (FC), Fondul social european (FSE), Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), Fondul european de dezvoltare regională (FEDR), Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime (FEPAM). Fondurile dunt distribuite la nivel național prin intermediul unor programe operaționale planificate pentru o anumită perioadă de timp clar definită prin documente programatice. Fondurile europene nerambursabile reprezintă, ca și regulă, doar o parte din valoarea bugetului unei cereri de finanțare, parte ce este completată de o contribuție din partea bugetului de Stat și o contribuție a solicitantului (în speță IMM-ul aplicant).

În acest moment, cele mai cunoscute fonduri europene nerambursabile ce pot fi accesate de către antreprenori, se acordă prin intermediul următoarelor programe:

  • Programul Național Dezvoltare Rurală 2014 – 2020

Acest program asigură surse de finanțare pentru afacerile din zona rurală a României, cu accent și pe activitățile agricole și pe activitățile non agricole menite să aducă bunăstare și un trai mai bun membrilor comunității. Principalele direcții de acțiune vizate de program sunt:

  • Modernizarea și creșterea viabilității exploatațiilor agricole prin consolidarea acestora, deschiderea către piață și procesare a produselor agricole;
  • Încurajarea întineririi generațiilor de agricultori prin sprijinirea instalării tinerilor fermieri;
  • Dezvoltarea infrastructurii rurale de bază ca precondiție pentru atragerea investițiilor în zonele rurale şi crearea de noi locuri de muncă și implicit la dezvoltarea spațiului rural.
  • Încurajarea diversificării economiei rurale prin promovarea creării și dezvoltării IMM-urilor în sectoarele nonagricole din mediul rural;
  • Promovarea sectorului pomicol, ca sector cu nevoi specifice, prin intermediul unui subprogram dedicat;
  • Încurajarea dezvoltării locale plasate în responsabilitatea comunității prin intermediul abordării LEADER. Competența transversală a LEADER îmbunătățește competitivitatea, calitatea vieții și diversificarea economiei rurale, precum și combaterea sărăciei și excluderii sociale.
  • Programul Operațional Regional 2014 – 2020

Acest program își propune ca obiectiv general creșterea competitivității economice și îmbunătăţirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul lor de inovare și de asimilare a progresului tehnologic.

Programul Operațional Regional are o importantă componentă dedicată dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, luând în considerare, interesul și nevoile financiare diversificate sub aspect valoric a IMM-urilor, fapt ce a condus la crearea unor priorități de accesare de la minim 25.000 euro până la 1.000.000 euro.

  • Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020

Acest program urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor, continuând investițiile realizate prin FSE în perioada 2007-2013 și contribuind la atingerea obiectivului general al Acordului de Parteneriat 2014-2020, acela de a reduce disparităţile de dezvoltare economică şi socială dintre România şi SM ale UE[1].

Având plasat în centrul atenției sale resursa umană a României, acest program propune implementarea de proiecte menite să ofere suportul acestei resurse în dezvoltarea și evoluția sa personală. Important de subliniat este faptul că strategia acestui program include toate categoriile de grupuri socio profesionale, iar procesul educativ antreprenorial, reprezintă o direcție prioritară de implementare.

  • Programul Operațional Competitivitate 2014 – 2020

Acest program susține dezvoltarea activităților de cercetare – dezvoltare și inovare din domenii precum: bioeconomia, tehnologia informațiilor și a comunicațiilor, energie, mediu și schimbările climatice, eco-nano-tehnologii și materiale avansate. Tratarea domeniilor anterior enumerate în cadrul aceluiași program este justificată strategic de rolul multiplicator pe care investițiile în aceste domenii îl pot avea în economie, cu atât mai mult cu cît acestea se concentrează într-un număr limitat de domenii prioritare identificate și selectate având în vedere avantajele competitive ale României. Intervențiile POC promovează noi oportunități de creștere, în special în domenii de specializare inteligentă și propune o serie de intervenții strategice, integrate, cu impact major în crearea unui mediu de afaceri și social aliniat la exigențele competitivității europene.

  • Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020
  • Acest program finanţează activităţi din patru sectoare: infrastructura de transport, protecţia mediului, managementul riscurilor şi adaptarea la schimbările climatice, energie şi eficienţă energetică prin finanţarea a 4 obiective tematice din Regulamentul nr. 1303/2013, respectiv:
  • susținerea producției de energie din surse regenerabile, a măsurilor de eficienţă energetică, introducerea tehnologiilor de tip smart;
  • finanţarea măsurilor de prevenire și protecție împotriva riscurilor naturale, menite să atenueze şi să combată efectele schimbărilor climatice, și consolidarea capacităţii de intervenţie în domeniu;
  • promovarea investiţiilor în sistemele de apă şi apă uzată, managementul integrat al deşeurilor, protecţia biodiversității şi monitorizarea calităţii aerului
  • sprijinirea investiţiilor în infrastructura pentru toate modurile de transport, precum şi transportul de energie;

 

  • Programul Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime 2014-2020

Acest program își propune: creșterea producției în acvacultură și procesare, creșterea profitabilității operatorilor, conservarea biodiversității și protecția mediului, menținerea și crearea de locuri de muncă, în special în zonele pescărești.

Fondurile europene nerambursabile reprezintă o oportunitate reală de dezvoltare a unei afaceri în România cu condiția ca un aplicant să înțeleagă mecanismul de solicitare a finanțării și rigoarea de implementare a proiectului de investiții aprobat. Accesarea acestor fonduri trebuie să aibă la bază nevoia de satisfacere a unei probleme antreprenoriale specifice unui domeniu de activitate.


CURS GRATUIT CONTABIL

Publicat în categoria : Informări

IMPORTANT: Se asigură accesul pentru persoanele cu minim 10 clase finalizate!

Asociația Valori Dobrogene face înscrieri pentru ultima grupă de formare în ocupația CONTABIL, din cadrul proiectului ALEGE SĂ DEVII UN PROFESIONIST.

Locurile sunt accesibile doar persoanelor fără loc de muncă din mediul rural (sate și comune) și a persoanelor fără loc de muncă de etnie romă, cu domiciliu în oricare din județele Tulcea, Galați, Brăila sau Constanța.

Cursul se va derula ori în Municipiul Tulcea, ori Municipiul Brăila ori în Municipiul Galați în funcție de domiciliul preponderent al cursanților înscriși și selectați.
Cursul are 120 de ore de formare ce vor fi susținute pe parcursul unui număr de 30 de zile lucrătoare, câte 4 ore/zi. Nu se fac ore de curs în week-end sau în zilele sărbătorilor legale.

Cursul se finalizează cu un examen final de absolvire, în urma căruia se eliberează Certificatul de absolvire, un document acreditat de Ministerul Educației Naționale și Ministerul Muncii și Justiției Sociale, document recunoscut în Uniunea Europeană.

Cursul de contabil, este foarte util deoarece se învață noțiuni de contabilitate primară și ulterior vă puteți angaja în domeniu sau dacă vă înființați propria firmă veți ști să vă întocmiți documentele de bază financiar contabile.

Accesul la curs se face în ordinea înscrierii în condițiile îndeplinirii tuturor criteriilor minime obligatorii și a depunerii documentelor obligatorii, respectiv: copie carte de identitate; copie certificat naștere; copie certificat căsătorie (doar în cazul schimbării numelui); diploma de studii (10, 11,12 clase, după caz); adeverință de venit de la ANAF sau copie carnet de șomaj pentru a se verifica statutul de persoană fără loc de muncă.

Nu pierdeți această șansă!


PRINCIPII EUROPENE ÎN AFACERI ROMÂNEȘTI

Publicat în categoria : Antreprenoriat

Înființarea și dezvoltarea activității antreprenoriale în România, similar activităților economice derulate în alte țări din Uniunea Europeană, este încurajată să se deruleze cu respectarea unor principii esențiale pentru susținerea echilibrului între sistemele umane (socio-economice) și cele naturale.

Cele mai importante principii sunt:
• Principiul dezvoltării durabile;
• Principiul tranziției către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor;
• Principiul biodiversității;
• Principiul utilizării eficiente a resurselor;

Implementarea acestora în cadrul activității înființate și derulate se poate realiza treptat, fiind esențial a fi luate în considerare și abordate de la momentul dezvoltării ideii de afaceri.
Implementarea acestora în cadrul proiectelor de investiții ce doresc a valorifica oportunitățile oferite de fondurile europene devine obligatorie, fiind corelată cu specificul domeniului de activitate.

Principiul dezvoltării durabile reprezintă conceptul în baza căruia modul prezent de utilizare a resurselor existente pentru a ne satisface nevoile actuale de supraviețuire și evoluție ca societate umană trebuie să se realizeze în mod echilibrat astfel încât și generațiile viitoare, de copii și nepoți, să aibă posibilitatea de a le folosi pentru a-și satisface propriile nevoi de supraviețuire în mod adecvat. Pe scurt am putea spune că acest principiu promovează ideea de a renunța la egoismul uman, concentrat doar pe propriile nevoi și interese și a ne gândi și la ceilalți oameni ce vor veni după noi, care la rândul lor trebuie să se bucure de resursele oferite de natură sau create de mintea umană de-a lungul secolelor.

Dezvoltarea durabilă reprezintă așadar un management sustenabil al resurselor și pornește de la acțiuni de conștientizare, continuă cu cele de identificare de strategii și măsuri concrete pentru acțiuni umane concrete și de aplicare a acestora în practică, cu monitorizarea efectelor pe termen scurt mediu și lung.
Dezvoltarea durabilă include în structura sa perspectiva sociologică, perspectiva ecologică, perspectiva economică, cele trei laturi fiind interdependente și interconectate. Din perspectivă sociologică oamenii trebuie să devină mai atenți și mai implicați în propunerea și observarea deciziilor și acțiunilor instituționale, pentru că acestea influențează în mod direct sau indirect calitatea vieții oamenilor din comunitate pe termen scurt și lung. Din perspectivă ecologică oamenii trebuie să protejeze natura și ecosistemele acesteia, deoarece resursele naturale au luat naștere în mii de ani de evoluție și distrugerea lor poate conduce la distrugerea societăților umane într-o clipită. Din perspectivă economică oamenii trebuie să învețe să utilizeze resursele în mod econom și eficient, echitabil și cu obiective de creștere dar cu impact negativ redus asupra vieții.

Dezvoltarea durabilă poate fi asumată și aplicată în mod imediat de orice antreprenor, chiar dacă aparent faptele sunt mici, deoarece însumate, toate acestea vor influența calitatea vieții viitoare. Ca și exemplu, chiar și într-o activitate economică aflată la început de drum, se pot implementa comportamente specifice precum:

  • Utilizarea eficientă a resurselor de hârtie prin: imprimarea față-verso; imprimarea pe hârtie doar a acelor documente absolut necesare și păstrarea celorlalte în format electronic; utilizarea oricărui spațiu liber dintr-un document eronat redactat ca și ciornă; tocarea hârtiei și predarea acesteia către centrele de colectare și reciclare din comunitate;
  • Utilizarea eficientă a resurselor de energie prin: întreruperea oricărui utilizator la momentul părăsirii spațiului de lucru; utilizarea becurilor economice pentru iluminatul încăperilor și spațiilor de lucru; achiziționarea de echipamente de ultimă generație cu consum cât mai scăzut de energie;
  • Colectarea selectivă a deșeurilor și reducerea volumului de deșeuri generat în activitatea curentă prin reciclarea acestuia;
  • Îmbunătățirea calității aerului prin plantarea și îngrijirea plantelor verzi, inclusiv în spațiile interioare de birou;
  • Și exemplele pot continua, trebuie doar să existe dorința de acțiune.

Principiul tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în toate sectoarele economiei.

Gazele cu efect de seră sunt acele gaze care absorb și emit radiații infraroșii în gama de lungimi de undă emise de Pământ, cele mai abundente fiind: vaporii de apă (H2O); dioxidul de carbon (CO2); metanul (CH4); oxidul de azot (N2O); ozonul (O3); clorofluorocarburile (freonii); hidrofluorocarburile. În prezent, sursa primară de emisii de CO2 este arderea cărbunelui, a gazelor naturale și a petrolului pentru electricitate și căldură.

În atmosfera terestră echilibrul acestora este dat de raportul dintre sursele ce îl produc și capacitatea naturii de a-l transforma în alți compuși chimici sau absorbția lor în apă. Din păcate sursele ce produc gaze de seră sunt foarte numeroase și planeta se dovedește a fi în incapacitatea de a le neutraliza, context în care apar tot felul de efecte negative generate de creșterea radiațiilor infraroșii, în principal evenimente meteorologice extreme ce afectează în mod direct viața.

Pe cale de consecință, dacă ne dorim ca umanitatea să aibă un istoric sustenabil pe această planetă, trebuie să identificăm și să adoptăm comportamente ce limitează producerea acestor gaze cu efecte de seră, cum ar fi:

  • Utilizarea unui sistem de transport în comun în mod frecvent;
  • Utilizarea autovehiculelor ecologice sau a transportului ecologic;
  • Orientarea către obținerea și utilizarea energiei din surse regenerabile;
  • Susținerea măsurilor de promovare a acestui principiu în grupuri și comunități;
  • Consumul produselor alimentare de sezon, locale;

Principiul biodiversității susține promovarea și protecția varietății vieții existente pe planeta noastră, pentru a stopa pierderea acesteia și indirect efectele negative asupra vieții umane.
La baza acestui principiu se află rolul esențial pe care îl are biodiversitatea pentru supraviețuirea omului, aceasta fiind rezultatul unei evoluții de 3,8 miliarde de ani.

Biodiversitate înseamnă natură și resurse naturale ce susțin funcții vitale și oferă acces la resurse esențiale, fiind compusă din trei elemente principale:

  • diferitele specii care trăiesc pe pământ – inclusiv animale, plante, legume, ciuperci, alge, bacterii şi chiar virusuri;
  • diferenţele dintre indivizii aparţinând aceloraşi specii – mărimile, formele şi culorile acestora;
  • ecosistemele diferite – cum ar fi oceanele, pădurile sau recifele de corali – şi speciile care trăiesc acolo, precum şi interacţiunile dintre acestea.

Distrugerea biodiversității, în oricare dintre elementele sale, conduce la distrugerea unui întreg lanț vital și a echilibrului din natură, iar efectele se repercutează și asupra calității vieții umane. Ca urmare trebuie să conștientizăm faptul că suntem ceea ce suntem și suntem unde suntem doar pentru că, alte câteva mii de specii care trăiesc pe pământ, au creat și creează un edificiu ce susțin viața umană, iar distrugerea lor va conduce în mod inevitabil la distrugerea speciei umane.

Ceea ce putem face noi în mod imediat, cu ușurință și cu multă voință, constă în adoptarea unor comportamente ce susțin biodiversitatea, cum ar fi:

  • sensibilizarea comunităților pe această temă;
  • susținerea acțiunilor de reconstituire a echilibrului din natură;
  • susținerea agriculturii bio, fără pesticide și îngrășăminte chimice, prin consumul alimentelor locale, indigene, cultivate în medii bio;
  • consumul de pește și crustacee din specii nevulnerabile ce provin din pescuitul local;
  • utilizarea materialelor și produselor ecologice, naturale, durabile, reciclabile, de origine locală;
  • utilizarea dispozitivului portabil pe un termen cât mai lung, pentru a evita exploatarea minereurilor necesare fabricării acestora, exploatare ce pune în pericol biodiversitatea unor regiuni;

Principiul utilizării eficiente a resurselor face apel la conștientizarea faptului că resursele naturale precum apa, solul, minerale, metale, combustibili, lemn, aerul curat și serviciile ecosistemelor vitale, sunt în cantități limitate, iar refacerea lor are nevoie de timp, context în care utilizarea lor irațională va conduce la consumul rapid al acestora și afectarea calității vieții. Practic, s-a constatat faptul că societatea umană folosește aceste resurse mult mai repede decât se pot ele reface și apar schimbări ireversibile ale ecosistemelor.

Acest principiu promovează utilizarea resurselor naturale cu chibzuință, în mod eficient, prin schimbarea obiceiurilor de consum economic, social și de mediu.
Conform studiilor efectuate s-au definit cinci reguli ce pot contribui la maximizarea creșterii economice simultan cu diminuarea consumului de resurse naturale și acestea sunt:

  • economisirea: trebuie valorificate toate oportunitățile de economisire a resurselor în orice moment al activității economice derulate;
  • reciclarea: trebuie reciclate materialele și reutilizate materialele componente ale acestora în orice context;
  • substituirea: trebuie să înlocuim unele resurse cu alternative cu eficiență mai mare dar cu impact mai mic asupra mediului;
  • reducerea: trebuie să schimbăm modul în care satisfacem nevoile oamenilor prin modele de afaceri care necesită un consum redus de resurse;
  • evaluarea: trebuie identificate și implementate decizii ce conduc la o gestionare adecvată a resurselor;

ANALIZA ANTREPRENORIALĂ

Publicat în categoria : Antreprenoriat

Analiza SWOT a afacerii urmărește să evidenţieze aspecte legate de mediul intern al firmei (puncte tari și puncte slabe) şi de mediul extern (oportunități și amenințări) în care aceasta îşi desfăşoară aceasta activitatea.
Analiza mediului intern al firmei va furniza informații privind punctele tari, respectiv acele avantajele pe care firma le deţine în raport cu alte firme din ramura sau din mediul în care acţionează şi punctele slabe, respectiv acele dezavantaje care rezultă din comparaţia cu concurenţa.
Analiza mediului extern va furniza informaţii despre oportunităţi, acele elemente care pot reprezenta o influenţă pozitivă asupra activităţii firmei şi despre ameninţări sau riscuri, acele elemente ale mediului care pot influenţa negativ activitatea.

Realizând analiza SWOT a afacerii un antreprenor va putea încerca să valorifice la maximum a punctelor forte, să depășească slăbiciunile, să profite de ocaziile favorabile şi să se apere împotriva eventualelor riscuri.

Analiza SWOT poate fi utilă ori de câte ori antreprenorul realizează o analiză sau o planificare a activităţii. Totodată, poate fi componentă a pregătirii consfătuirilor echipei, a resurselor de evaluare anuală a performanţei ori a şedinţelor de fixare a ţintelor de plan. Dacă este realizată corect, analiza SWOT permite concentrarea atenţiei asupra zonelor cheie ale afacerii şi realizarea de prezumţii (presupuneri) în zonele asupra cărora există cunoştinţe mai puţin detaliate. În urma acestei analize se poate decide dacă firma îşi poate îndeplini planul de afaceri şi în ce condiţii.

Un punct tare (o forţă) este o competenţă care oferă companiei un avantaj concurenţial. Ea se poate concretiza într-o capacitate strategică, o poziţie geografică, reţeaua de marketing, calificarea personalului etc. Punctele tari pot fi legate de organizare, mediu, relaţiile publice şi imaginea pe piaţă, cota de piaţă, personalul angajat etc. Remarcăm faptul că ceea ce este punctul tare al unei firme, poate fi punctul slab al alteia.
Punctele tari ce sunt generate de personalul angajat includ aptitudinile şi experienţa angajaţilor, mediul de lucru cooperant, programul de pregătire a personalului etc.

În lista punctelor tari specialiștii introduc:

  • categorie diversificată de produse;
  • calitatea ridicată a produselor firmei;
  • cota de piaţă relativ ridicată;
  • condiţiile igienice deosebite în care se desfăşoară procesul tehnologic;
  • verificarea calităţii produselor în fiecare etapă a fluxului tehnologic;
  • tehnologie superioară;
  • existenţa unor patente;
  • parametri ridicaţi, conform STAS, la materia primă utilizată;
  • birouri noi, moderne, sistem nou de computere;
  • tradiţia deţinută de firmă în domeniu;
  • costuri şi preţuri mai scăzute;
  • poziţie de lider pe piaţa de desfacere a anumitor produse;
  • nivelul înalt al exporturilor;
  • stabilirea preţurilor la produsele finite, ţinând cont de cererea şi oferta de pe piaţă;
  • acces la materiile prime principale cu costuri mai mici;
  • existenţa unei reţele proprii de desfacere a produselor;
  • stabilirea şi experienţa personalului în domeniul de activitate al societăţii;
  • personalul companiei are o distribuţie echilibrată în jurul vârstei mijlocii;
  • reţea de distribuţie puternică;
  • protecţia socială asigurată salariaţilor de către societate;
  • localizare centrală (vad comercial).

Un punct slab (o slăbiciune) este o caracteristică, un factor, un element al mixului care poate provoca un dezavantaj concurenţial. Se poate referi la calitatea produsului, la performanţa tehnologiei, acoperirea pieţei etc. Identificarea punctelor slabe nu reprezintă o ocazie de a defăima firma, ci de a face o evaluare corectă a situaţiei de fapt.

În lista punctelor slabe specialiștii enumeră:

  • lipsa de flexibilitate;
  • unele utilaje de bază utilizate au un grad mare de uzură şi necesită reparaţii curente, dese şi costisitoare;
  • utilaje uzate moral;
  • gradul scăzut de informatizare a societăţii;
  • gradul ridicat de uzură a mijloacelor de transport;
  • lipsa unor utilaje speciale în fabricarea unor produse cu termen de garanţie mai lung, aşa cum are o parte a concurenţei;
  • lipsa unor relaţii de afaceri anterioare (pentru afacerile noi);
  • nivel scăzut al vânzărilor;
  • comercializarea unor mărci mai puţin solicitate;
  • lipsa activităţii de marketing;
  • insuficienţa resurselor financiare;
  • designul neatractiv al unor ambalaje, cu efecte negative în prezentarea şi promovarea produselor firmei;
  • comunicare defectuoasă între firmă şi clienţi;
  • acţiunile publicitare insuficiente;
  • management insuficient pregătit, motivat sau fără experienţă, ineficientă delegare a atribuţiilor;
  • ponderea scăzută a personalului cu studii superioare;
  • absenteismul angajaţilor;
  • personal nou, fără experienţă, în număr mare;
  • service necorespunzător;
  • lipsa surselor de finanţare a noilor investiţii;
  • amplasare/locaţie nefavorabilă (în special pentru activităţi comerciale);
  • lipsa unor produse/servicii noi;
  • lipsa unor metode de monitorizare a succeselor şi eşecurilor;
  • declinul pieţei principalului produs/serviciu;
  • competitivitatea scăzută şi preţurile mari;
  • nerespectarea obligaţiilor legale;
  • lipsa unor strategii generale;
  • lipsa corelării între departamente şi între angajaţi;
  • zonă lovită puternic de recesiune;
  • personalul de vânzări propriu este neexperimentat;
  • prezenţa unor angajaţi noi cu prea puţină experienţă.

Oportunitatea este o circumstanţă (deschidere, şansă, ocazie), care permite Aantreprenorului să găsească o piaţă-ţintă şi să obţină avantaje competitive. Ea se poate concretiza într-un produs sau o normă tehnologică, în modificarea unui produs existent, deschiderea unei noi pieţe, fuziunea cu o altă societate, cooperarea cu alţi producători, abandonarea unui produs pe care clienţii nu-l mai doresc etc. Oportunitatea poate fi definită şi ca un domeniu sau sector de activitate în care firma poate spera să beneficieze de un avantaj diferenţial. Avantajul diferenţial începe în momentul în care competenţele distinctive ale firmei îi permit acesteia să fructifice mai uşor şi mai bine, în raport cu concurenţii

Printre oportunităţile unei firme, experții enumeră:

  • o nouă legislaţie favorabilă;
  • apariţia unei noi tehnologii;
  • slăbiciuni ale concurenţei;
  • reducerea ratei inflaţiei la nivelul economiei naţionale, cu efecte pozitive care decurg de aici (credite cu dobânzi mici, stabilitate a costurilor pe termen lung, ş.a.);
  • realizarea unor produse noi;
  • apariţia unei noi pieţe sau expansiunea celei deja existente;
  • investirea unui nou director de vânzări;
  • număr foarte redus de producători ai aceluiaşi produs, existând astfel posibilitatea fructificării capacităţii de producţie proprii;
  • numirea unui nou guvern;
  • restructurarea personalului de vânzări;
  • efectuarea de specializări în domeniul tehnicilor avansate de vânzare;
  • retehnologizarea uzinelor vechi;
  • program de investiţii de amploare;
  • asocierea cu un investitor;
  • evoluţie favorabilă a ratei dobânzii;
  • deschiderea unui nou departament de cercetare-dezvoltare a grupului de firme;
  • apariţia unor programe noi de monitorizare a calităţii;
  • întinerirea/îmbătrânirea populaţiei (în funcţie de piaţa-ţintă a firmei);
  • deschiderea unei filiale (fabrici) în altă zonă care generează costuri reduse.

Ameninţarea este o piedică, o evoluţie nefavorabilă care ar putea diminua vânzările sau profiturile agentului economic şi ar genera dezavantaje concurenţiale. Privite dintr-un alt punct de vedere toate oportunităţile enumerate mai sus pot constitui pericole. Astfel, în funcţie de caracteristicile firmelor prezente pe piaţă, ceea ce reprezintă oportunitate pentru un agent economic poate reprezenta pericol pentru un altul.

Ca exemple de ameninţări, experții detaliază:

  • adaptarea unei legislaţii restrictive, nestimulative, care nu încurajează investiţiile;
  • uzura morală a produselor sau serviciilor oferite;
  • recesiunea economică, scăderea veniturilor reale ale populaţiei;
  • nivelul şomajului şi inflaţiei, rata ridicată a dobânzilor la credite;
  • fiscalitatea excesivă (taxe, impozit pe profit, TVA mari);
  • apariţia unui concurent puternic pe segmentul dumneavoastră ţintă;
  • lansarea de către concurenţă pe piaţă a unor produse de acelaşi tip, dar superioare din punct de vedere calitativ sau mai ieftine, cumpărătorii preferându-le pe acestea;
  • blocarea într-o regiune nefavorabilă a ţării;
  • schimbarea preferinţelor consumatorilor şi scăderea interesului acestora pentru produsele oferite de firmă;
  • produse cu preţuri scăzute provenite din import;
  • firmele concurente extind personalul de vânzări din teren;
  • în interiorul companiei nu există un posibil succesor al directorului de vânzări şi marketing;
  • falimentarea unui furnizor important; probleme în ceea ce priveşte aprovizionarea cu materii prime;
  • demisia/transferul unor salariaţi cheie;
  • legislaţia de protecţie a mediului înconjurător;
  • schimbări demografice;
  • apariţia unor conflicte, acte de terorism.

Unele oportunităţi şi ameninţări vor apărea din punctele tari şi punctele slabe ale firmei şi ale produselor sale, însă cele mai multe derivă din mediul de piaţă, din evoluţiile privind segmentele cheie de piaţă şi, evident, din direcţia concurenţei.